مسافرت مشهد و نیشابور

پنجشنبه تا یکشنبه گذشته رو به همراه خانواده در حال بازدید از مشهد مقدس، نیشابور و توس بودم، مسافرتی که علاوه بر جنبه های معنوی امکان دیدن جاهای دیدنی و بعضی جاذبه های توریستی رو هم بهم داد.

پنجشنبه شب بعد از زیارت امام رضا به اصرار برادر کوچکترم به سرزمین موجهای آبی در ۲۵ کیلومتری حرم رفتیم، جائی که به ادعای سازنده هاش بزرگترین مجموعه آبی سرپوشیده آسیاست، از اونجا که ماه مبارک رمضان بود مجموعه در ساعات بعد از افطار تا ۳ صبح فعالیت میکرد. با توجه به اینکه شب جمعه بود جمعیت خیلی زیادی داخل مجموعه بودند که این باعث شده بود برای هر بازی مدت طولانی در صف انتظار بایستیم. که از نظر من اصلا مساعد نبود، مجموعه به حدی شلوغ بود که به زحمت تونستیم بعضی سرسره ها و بازی ها رو استفاده کنیم، علاوه بر اون بعضی از بازی ها به وضوح استاندارد نبودن بطوری که باعث ایجاد جراحت در روی پوست دست هر کسی که از اونها استفاده میکردند میشد از جمله بازی چاله فضائی (که از همه بیشتر طرفدار داشت و حدود یک ساعت در صف اون بودیم!) که هم دست من و برادرم هم اندکی خراش برداشت و افراد دیگری رو هم در مجموعه دیدم که همین جراحت ها رو از همون بازی برداشته بودند. از طرفی مبلغ ورودی ۱۸۰۰۰  تومان برای چنین مجموعه ای (در مقایسه با مبلغ ۱۳۰۰۰ تومانی ورودی پارک آبی سان وی در کولا لامپور با امکانات و دیدنی های چندین برابر بیشتر) اصلا منطقی بنظر نمیرسید. اگر تعداد بلیطهای فروخته شده محدود تر و بازی ها هم اندکی استاندارد سازی بشن مجموعه ظرفیت بالائی برای جذب توریست داره، از جمله طراحی رختکن و دوشها و فضای داخلی مجموعه خیلی خوب بود و میشه گفت با وجود زخم های روی دست و معطلی اعصاب خورد کن در هر صف و شلوغی همه استخر ها و بازی ها باز هم شب خوبی رو داشتیم.

روز جمعه که روز قدس بود و از همون شب قبل خیابون روبروی هتل رو بسته بودند طوری که ما مجبور شدیم ساعت حدود ۲ صبح با پای پیاده از فلکه برق به سمت حرم و هتل بریم و عملا بخواطر خستگی و هم بخواطر شلوغی روز قدس جمعه را تا ظهر در هتل استراحت کردیم، بعد هم برای نماز به حرم رفتیم، بعد از ظهر جمعه رو به بازدید از آرامگاه نادر و کلنل پسیان، طرقبه و زیارت دو تا از امامزاده های مدفون در اونجا و همینطور پارک سنگی و ملت اختصاص دادیم. پارک سنگی که به نظر کاملا قدیمی و فرسوده می اومد، از بازیهای خوب درش خبری نبود، بنابراین وقت زیادی رو تلف نکردیم و بلافاصله به پارک ملت رفتیم، جائی که (باز هم به گفته سازندگان) بزرگترین چرخ و فلک خاور میانه رو در خودش جا داده، چرخ و فلکی که از بالاش تقربا تمام مشهد پیدا بود، طبق معمول سایر پارکهای اینطوری بازیهای دیگر رو هم امتحان کردیم که بطور کلی میشه گفت پارک خوبی برای بازدید بود.

حرم امام رضا (ع) مقبره نادر پارک ملت

شنبه صبح قرار برای دیدن نیشابور و توس بود، از جمله جاهای دیدنی نیشابور، قدمگاه، آرامگاه حکیم عمر خیام، آرامگاه عطار نیشابوری، آرامگاه کمال الملک، امامزادگان محروق در نزدیکی شهر بود که علاوه بر اونها در خود شهر نیشابور از مسجد جامع قدیمی و موزه تاریخ طبیعی (که مجموعه ای شخصی بود) و مقبره بی بی شطیطه هم دیدن کردیم. نیشابور رو برای اولین بار میدیدم و از نظر من مقبره حکیم عمر خیام با اون سبک معماری زیباش واقعا دیدنی بود. نیشابور ۱۲۰ کیلومتر از شهر مشهد فاصله داره که همین باعث شد ساعات زیادی رو در داخل اتومبیل بگذرونیم بعد از اونهم بلافاصله به توس و دیدار مقبره حکیم ابولقاسم فردوسی رفتیم.

قدمگاه مقبره عطار نیشابوری مقبره حکیم عمر خیام

مقبره کمال الملک میجد جامع نیشابور

موزه تاریخ طبیعی نیشابور مقبره حکیم ابولقاسم فردوسی  قدمگاه

شنبه شب که شب عید اعلام شده بود حرم امام رضا (ع) بسیار شلوغ بود بطوری که بقول معروف سوزن مینداختی زمین نمیاومد، اون شب رو هم تا حدود ۲ در حرم امام رضا (ع) بودیم و صبح روز عید برای بازگشت به تهران به فرودگاه مشهد رفتیم و با پروازی که بخواطر بسته بودن فرودگاه تهران بعلت تمرین نظامی با تاخیر سه ساعته همراه بود به تهران برگشتیم.

بطور کلی مسافرت خوبی بود که شخصا استفاده زیادی از اون بردم، جای همگی دوستان خالی.

4 دیدگاه در “مسافرت مشهد و نیشابور

1. سلام.
    سفر به خیر گلپسر!
    منم تابستون یه سفر به نیشابور و مشهد داشتم. البته چندجا از جاهایی که گفتی رو نرفتم. مثل موزه تاریخ طبیعی یا شهر بازی یا استخر!
    شهر بازی که برام اونقدر جذاب نیست که بابتش وقت و هزینه بذارم! مگر اینکه یه شهر بازی واقعی تمیز و مرتب و شیک و جذاب باشه که ما توی ایران نداریم!!!
    موزه تاریخ طبیعی هم اصلا ازش خبر نداشتم اما موزه های مشابهش رو زیاد دیدم. چیز خاصی رو از دست ندادم!
    استخر هم که فرصت نشد ولی اگرم میشد چندان تمایلی بهش نداشتم! اگر رفتم کوالالامپور حتما میرم استخر اونجا! اینا می خوان از مردم پول زور بگیرن و امکانات مناسب هم ندن!
    ولی عجب زمانی رفتی مشهد! توی اوج شلوغی عید!!
    خوشحالم که سفر خوبی داشتی! تا باشه از این سفرا!
    شاد باشی

2. سلام.
    آقا حسام، ممنون از پیشنهادتون اما راستش واسه من که هنوز به خود وبلاگ نویسی زیاد وارد نیستم زیاد ساده نیست که گرافیک دستی رو توی وبلاگ آموزش بدم.
    البته خیلی نوآورانه تر بود اگر میشد همچین کاری کرد اما فکر نمی کنم به این سادگی باشه!
    گرافیک دستی نیاز به تمرین حضوری رسم الخط و قواعد خاص داره که شاید نشه واضح توی وبلاگ بیانشون کرد. اما درباره ی فتوشاپ میشه راحت تر بحث کرد. هرچند زیاد در این باره مطلب هست اما چون بیشتر هدف من یاد گرفتن هست این نرم افزار رو انتخاب کردم.
    به هر حال سعی می کنم جوری بنویسم که به درد همه خصوصا افراد مبتدی بخوره!
    بازم ممنونم.
    راستی…
    نوشته هاتون منو یاد سفر خودمون انداخت! چه زود گذشت! یادش به خیر…

3. سلام دوست گرامی-من یه نیشابوری هستم-باید بگم شهرماجاهای زیادتری داره که اگه دوستان طالبش باشن به خصوص تو بهار وتابستون خیلی دیدنیه-جاهایی مثل دهکده چوبی-باغسرای ونیز-ییلاقات بینالود(مانند درود-خرو-بوژان-بار و…)-موزه صحرایی شادیاخ-و……که توصیه میکنم به وبلاگ ما حتما سری بزنید تا بیشتر با اونا آشنا بشین-منتظرتان هستیم…….

4. سلام علیکم
    آخه مرد حسابی شلوغترین وقته سال اومدی مشهد انتظار داشتی همه جا رو برات قرق کنند.
    اگرم از سرزمین موجهای آبی خوشت نیامد برو همون پارک آبی سان وی کولا لامپور فقط قبلش
    ما به تفاوت هزینه سفرش با مشهد رو حساب کن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>